Nieuw of gebruikt leasen?
Een nieuwe auto of occasion? Nieuw of gebruikt? Hoe dan ook: het leasen van een auto biedt veel voordelen voor u als ondernemer.
Bron: Rabobank
De elektrische bestelbus staat op het punt écht door te breken, helemaal nu er sinds 15 maart een speciale subsidie (SEBA) beschikbaar is. Veel ondernemers denken serieus aan overstappen. Vijf redenen waarom het ook voor jou kan lonen te investeren in een elektrische bedrijfsbus.
De overheid geeft de elektrische bestelbus graag een steuntje in de rug. Met de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's (SEBA) wil ze zorgen dat ondernemend Nederland overstapt van vervuilende benzine-en dieselbusjes naar schone bedrijfsbussen zonder uitstoot. De subsidieregeling is op 15 maart 2021 gestart en kent voor dit jaar een beperkt budget van 22 miljoen euro, dus wees er snel bij. De subsidie bedraagt 10% van de aanschafprijs van een nieuwe bestelbus, met een maximum van € 5.000 per auto.
Een van de aanjagers van de bestelbussubsidie is MRA-Elektrisch. MRA-Elektrisch stimuleert van overheidswege elektrisch rijden in Noord-Holland, Flevoland en Utrecht. “Ons doel is om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren en invulling te geven aan de klimaatdoelstellingen. Daar past elektrisch vervoer heel goed in. Subsidies verlagen de drempel naar elektrisch rijden”, aldus Maarten Linnenkamp, projectmanager bij MRA-Elektrisch.
In Amsterdam is ook een lokale subsidie beschikbaar voor de aankoop van uitstootvrije bestelauto’s. Linnenkamp: “Je ontvangt als ondernemer maximaal 5.000 euro aan landelijke subsidie. Als je een lager bedrag via je gemeente ontvangt, kun je het overige deel via de SEBA aanvragen.” Ook de bekende Milieu-investeringsaftrek (MIA) kun je combineren met de SEBA-regeling.
“De elektrische bestelbus is in aanschaf aanzienlijk duurder dan een vergelijkbare bus met brandstofmotor. Dat schrikt veel ondernemers af. “De elektrische bestelbus maakt echter in het gebruik snel verloren terrein goed”, zegt Henry Steenbergen, sectorspecialist Transport en Mobiliteit bij Rabobank. Hij wijst erop dat energiekosten per kilometer en het onderhoud van de elektrische bestelbus lager zijn dan de traditionele bestelauto. Daarbij is de verwachting dat de dieselprijs in de aankomende kabinetsperiode verder stijgt.
Ook de restwaarde van de elektrische bus pakt gunstig uit. “Op de tweedehands markt doet de elektrische bestelbus het straks gewoon goed. We weten inmiddels uit ervaring dat elektrische auto’s helemaal niet zo snel hun waarde verliezen als pakweg acht jaar geleden werd gedacht. Juist de restwaarde van diesels keldert.”
“2021 is het jaar van de grote doorbraak van de elektrische bestelbus”, verwacht sectorspecialist Steenbergen. “Naast de grote en bekende aanbieders van bestelauto’s bieden ook de kleinere merken minimaal één elektrische variant aan. Voor steeds meer ondernemers is er een geschikt model te vinden. Al zullen de veelrijders nog niet aan hun trekken komen, daarvoor is de actieradius nog beperkt.”
“Ondernemers die veel stadskilometers maken hebben vaak wél al voldoende aan het huidige maximale rijbereik”, vervolgt Steenbergen. Hij ziet de elektrische bestelbus als prima oplossing voor bijvoorbeeld bouw- en installatiebedrijven en lokale thuisbezorgers. “De meeste elektrische bestelbussen zijn niet bedoeld voor lange ritten over de snelweg, maar heel veel ondernemers hebben daar helemaal geen behoefte aan.”
De elektrische bestelbus lijkt ideaal voor gebruik in de binnenstad. Zeker omdat veel binnensteden binnen afzienbare tijd ‘op slot’ gaan voor bussen met een verbrandingsmotor. Ongeveer dertig gemeenten, waaronder Amsterdam, Rotterdam, Haarlem , Eindhoven en Maastricht, verwachten dat het rond 2025 bij hen al zo ver is. Henry Steenbergen: “Ondernemers denken vooruit. Als hun bus binnenkort aan vervanging toe is, kiezen ze alvast voor een elektrische bestelbus. Zo komen ze straks gewoon de stad in”.
Maarten Linnenkamp verwacht dat de milieuregelgeving van steden het laatste zetje in de rug van de elektrische bestelbus kan zijn: “Het ‘tipping point’ is nog niet bereikt. Maar als je over een paar jaar de milieuzone niet inkomt en er is subsidie, nóg meer keuze uit modellen en een nog betere laadinfrastructuur, dan kan het keihard gaan. Drie jaar geleden was de elektrische bestelbus geen concurrentie voor de dieselbus, en kijk waar we nu staan.”
Klanten verwachten steeds vaker duurzaamheid van bedrijven waarvan ze een dienst of product afnemen. Onderzoek van GfK laat zien dat bijna drie op de vier consumenten het belangrijk vinden dat bedrijven positief bijdragen aan maatschappij, milieu en welzijn. “Met een stille elektrische bestelbus arriveer je net iets anders op locatie dan met een dampende diesel”, weet Steenbergen. En een ondernemer die elektrisch rijdt, ziet zijn bedrijf stijgen op de CO2-prestatieladder. Die referentie wordt steeds belangrijker bij het toekennen van aanbestedingen.
Offerte aanvragenEen nieuwe auto of occasion? Nieuw of gebruikt? Hoe dan ook: het leasen van een auto biedt veel voordelen voor u als ondernemer.
De grijskentekenregeling: hoe werkt deze ook alweer? Hij bespaart in ieder geval geld!
Nu de dagen kouder zijn is het logisch dat u zich afvraagt of de accu van uw elektrische auto het volhoudt met deze temperaturen.