Einde BPM vrijstelling in 2025

Er komt een einde aan de vrijstelling op BPM op bedrijfswagens in 2025. Vanaf 1 januari van dat jaar moeten ondernemers bij aanschaf van een bedrijfswagen ook BPM gaan betalen. BPM is een aanschafbelasting die tot nu toe alleen bij particuliere koop wordt betaald over een motorrijtuig of personenauto die in Nederland een kenteken krijgt.

Vanaf 2025 betalen bedrijven deze aanschafbelasting ook op “een grijs kenteken” zoals dit in de volksmond heet. Verwacht wordt dat de aanschafwaarde met BPM van een bestelauto ongeveer 40% hoger wordt. Gijba informeert u graag verder over hoe dit in zijn werk gaat. 

Veranderingen

Vanaf het jaar 2025 wordt u als ondernemer dus niet meer ‘gematst’ met BPM-vrijstelling. Hoe zit dat precies? Bij de aanschaf van diesels hoeft u tegenwoordig niet op belastingvoordelen te rekenen, maar met bedrijfswagens is dat een compleet ander verhaal. Als ondernemer kunt u nog gewoon een bestelauto kopen zonder dat u een cent BPM betaalt. Nóg wel… Dat gaat echter veranderen. Vanaf 2025 is het uit met de pret en moet u als ondernemer ook BPM aftikken bij de aanschaf van uw bedrijfswagen. Dat wil zeggen: bij bussen die niet volledig elektrisch zijn. Als u dus toe bent aan een nieuwe bedrijfswagen is het slim om deze voor 2025 te kopen.

Waar staat BPM voor?

BPM staat voor Belasting voor Personenauto’s en Motorrijtuigen. Het is een belasting die u eenmalig betaalt bij aanschaf van voertuigen in Nederland. Deze belasting is van toepassing op verschillende soorten voertuigen, waaronder personenauto’s, motorrijtuigen. Vanaf 2025 worden ook bedrijfswagens belast met BPM. Als eigenaar van een nieuwe of geïmporteerde auto die voor het eerst in Nederland wordt geregistreerd, gaat u dus BPM betalen. Het BPM-bedrag is opgenomen in de uiteindelijke prijs van het voertuig en wordt vaak duidelijk op de offerte of factuur vermeld. De heffing zal plaatsvinden als het voertuig in het kentekenregister van de RDW wordt geregistreerd.

Geen vrijstelling voor BPM meer

De verdwijning van de BPM-vrijstelling op bestelauto’s met verbrandingsmotor maakt een einde aan de grijskentekenregeling voor ondernemers. Het is een belangrijke ontwikkeling die invloed heeft op de kostenstructuur binnen uw onderneming. De reden achter de afschaffing van de BPM-vrijstelling is de dringende behoefte van de overheid om de CO2-uitstoot te verminderen. Door de BPM-vrijstelling op bestelauto’s met een verbrandingsmotor af te schaffen, hoopt de overheid ondernemers aan te moedigen om te investeren in milieuvriendelijke alternatieven. Denk hierbij aan emissievrije of geheel elektrische bestelauto’s.

Heeft u hier vragen over? Neem dan contact met ons op. 

Tot 2025 profiteren

U kunt als ondernemer tot 2025 nog profiteren van de BPM-vrijstelling voor uw nieuwe bestelauto met verbrandingsmotor. 2024 staat daardoor in het teken van de bestelauto. Naar verwachting schaffen ondernemers juist nog een nieuwe bestelauto aan, om zo voor de komende jaren nog gebruik te kunnen maken van de grijskentekenregeling.

BPM zorgt voor een hogere aanschafwaarde

De afschaffing van de BPM-vrijstelling heeft directe en merkbare gevolgen voor de aanschaf van een nieuwe bedrijfswagen met verbrandingsmotor. De aanschafkosten van een bedrijfswagen zullen fors hoger liggen, omdat het BPM nu boven op de aanschafwaarde wordt betaald. Het ligt in de lijn der verwachtingen dat vanaf het jaar 2025 de kosten voor de aanschaf van een bedrijfswagen met verbrandingsmotor ongeveer 40% duurder worden in vergelijking met 2024.

Enorme toeloop

Bovendien verwacht men dat er een enorme toeloop komt van ondernemers die nog willen profiteren van de BPM-vrijstelling. Wachten ondernemers te lang met bestellen, dan lopen zij het risico dat alle in 2024 te produceren bedrijfswagens al verkocht zijn. Voor ondernemers betekent dit dat 2024 nog een gunstiger moment kan zijn om nog een bedrijfswagen met verbrandingsmotor aan te schaffen, mits zij deze op tijd bestellen zodat de bus nog in 2024 leverbaar is.

Hoe wordt het BPM-tarief berekend?

Het BPM-tarief zal vanaf 2025 worden berekend op basis van de CO2-uitstoot van de bedrijfswagen. De BPM bedraagt € 66,91 per gram C02-uitstoot. Dus met andere woorden, hoe hoger de CO2-uitstoot, hoe hoger het BPM-tarief is. Even een klein rekenvoorbeeld: Op een Volkswagen Caddy 75kw met een CO2-uitstoot van 127 g/km, bedraagt de BPM dus 127 x 66,91 = € 8.497,57.

Bestelauto in 2024 voordeliger

Het kan dus erg voordelig zijn om als ondernemer nog in 2024 een bedrijfswagen aan te schaffen. Dit heeft 3 redenen.  U ontvangt nog tot en met 2024 een BPM-vrijstelling. Deze vrijstelling maakt de aanschaf van een nieuwe bestelauto nog aantrekkelijker. Als u in 2024 nog op tijd investeert in een nieuwe bestelauto zal deze nog leverbaar zijn in 2024 en de aanschafwaarde nog circa 40% lager uitvallen.  Een tweede belangrijk voordeel is dat een bestelauto die in 2024 wordt aangeschaft, door de lagere aanschafwaarde een lagere TCO (Total Cost of Ownership) heeft. Als derde krijgt een bestelauto die in 2024 nog tenaamgesteld wordt, een vrijstelling tot en met 2027 voor emissiezones. Hierdoor hebben ze nog langer toegang tot steden waar strengere milieuregels van kracht zijn. Dit kan van waarde zijn als u als ondernemer nog vaak de stedelijke gebieden moet betreden.

Andere publicaties lezen? 
De geschikte bedrijfsauto kiezen >
Populaire bedrijfsautos in 2023 >
De fiscale voordelen van leasen >

Offerte aanvragen
  • Einde BPM vrijstelling in 2025
« Terug naar overzicht
19 April 2024

LFH Lease bereikt overeenstemming over een fundinglijn van 265 miljoen euro

LFH Lease bereikt overeenstemming met Barclays Europe en SCIO Capital over een fundinglijn van 265 miljoen euro.

04 April 2024

Belastingvoordelen financial lease

Financial lease biedt bedrijven aanzienlijke belastingvoordelen. 

04 April 2024

Bandenslijtage controleren

Bandenslijtage is een natuurlijk proces dat wordt beïnvloed door verschillende factoren, waaronder rijgedrag, wegomstandigheden en bandenkwaliteit. 

WhatsApp
Hallo,
Hoe kunnen wij u helpen?